Morfarsmusik

Det här med ”dagens ungdom” som jag i all min skröplighet börjat anavända i tid och otid fick sig en törn idag. Visserligen för att sedan skjuta i höjden igen.

Vikarierade på mellanstadiet och en elev på elva bast sa: ”Gillar du Rolling Stones”?

Bakgrunden till denna fråga var min nyckelring i solitt gummi föreställande den samösa tunga som pryder stenarnas merchandise sedan en lång tid tillbaka.

Glatt överraskad svarar jag jakande på frågan och frågar lite skämtsamt om hon också gillar dem. Svaret på detta blir naturligtvis ”Nej!”

Inte så konstigt. Vilken elvaåring ser storheten i ”Sympathy for the devil” eller ”Midnight rambler”? Så jag antog att det rörde sig om en förälder och frågade om hennes pappa var ett fan.

”Nej, men morfar!”

Det slog mig där och då att hennes morfar mycket väl kunde vara yngre än Mick, Keith och gänget.

Så jag lyssnar alltså på samma musik som ungdj…barnens mor- och farföräldrar.

Kul…verkligen…skit-jävla-kul.

Kommentera

