The Crystal Caravan

Countrymusik är verkligen inte min kopp te. Av någon anledning bestod mitt förra recensionspaket av cirka alldeles för mycket countrymusik. Och visst, jag recenserade de flesta. Det gör jag aldrig mer om. För vem är jag, vars countrymusikaliska kunskaper inte sträcker sig längre än Johnny Cash, Gram Parson och i viss mån Hank Williams, att ge något som helst omdöme om en genre jag inte kan förstå?

Den här uppenbarelsen kom när jag städade i skivhyllan och fick en släng av ångest över alla recensionsskivor som fallit mellan stolarna och enbart använts som dammsamlare.

Jag har dock lyssnat på samtliga skivor några gånger. Men att skriva om en skiva som i bästa fall får en tvåa och i värsta fall måste, som ungdomarna säger nuförtiden, fet-dissas, känns onödigt på så många sätt. Förhoppningsvis tycker någon annan recensent att det är bättre och alla blir nöjda och glada.

Jag har nog bara satt två ettor i betyg så här långt. Det är nog de sämst skrivna recensionerna jag någonsin satt mitt namn på. Tråkiga skivor som jag inte kan förstå vem de riktar sig till, varken hackat eller malet, varken indie eller kommersiellt. Bara grått.

Därför kan jag med glädje rekommendera Umeåbandet The Crystal Caravans självbetitlade debutskiva. Grymt skön, svängig rock med rötterna i 70-talsrocken i allmänhet och Led Zeppelin samt The Doors i synnerhet. (För en gångs skull håller pressutskicket vad det lovar.) Lyssna och njut via bandets MySpace.

2 svar

  1. Jonte

    Sweet! Innebär detta att CC blir recenserad på Musiklandet inom kort?

    11 april, 2009 kl. 9:53

  2. Fick skivan lite för sent för att den skulle hamna på Musiklandet. Hade redan skickat den till Groove där den förhoppningsvis dyker upp inom kort. Däremot sitter jag just nu och filar på ”Left Alones” nya skiva till ML. Kanske inte lika bra som CC men helt klart uppiggande.

    11 april, 2009 kl. 11:33

Kommentera

