Snö är dåligt, sol är bra!

Ända sedan barnsben har jag haft en underlig fetisch över det här med våren och sommaren, eller rättare sagt snöns försvinnande. snö och kyla är väl något som definierar det norrländska klimatet, men likväl är det en ständig nagel i ögat på mig. Jag avskydde verkligen snö under vårmånaderna som liten, ja faktiskt till den grad att jag vid ett tillfälle drog på mig min fat-suit (a.k.a. en osmickrande overall), greppade tag i spaden och började skotta. Upplysningsvis kan jag meddela att jag huset jag växte upp i har en väldigt stor tomt…som rymmer väldigt mycket snö.

Så projektet var dömt på förhand. En femåring med en spade, bara marginellt större än en soppslev, bör inte åtaga sig att skotta bort hundra kubikmeter snö. Det är befängt. Men däremot minns jag med viss stolthet hur jag tänkte ”nu blir det sommar mycket tidigare” och det är en tanke som finns kvar än idag. Needless to say gav jag upp, men inte förrän jag skottat ut en ansenlig mängd snö från gården, ut på vägen. Bilisterna kanske inte lovsjöng min initiativförmåga men sånt är livet. Det blev lite mer sommar på just vår gård i alla fall.

För senast för någon timme sedan tittade jag ut och fick se hur snötäcket på gårdsplanen bara blir mindre och mindre, hur den nyss ofattbart stora snöhögen börjar krympa till normal storlek och hur gräset så sakteliga börjar torka upp längs husväggarna. snö och kyla är ren ondska. Punkt slut.

Vore jag bara driftigare och en smula dummare skulle jag kränga på mig en overall och börja skotta. Ser man inte snön så finns den inte. Och finns det ingen snö så är det sommar. Det vet ju alla…

vinterVinter: Dåligt!

sommarSommar: Bra!

Kommentera

