Fredrik Strage, del.2

Jag påbörjade det här inlägget som ett svar till Åke Forsmarks kommentar på det tidigare inlägget rörande Fredik Strages krönika. Till slut blev svaret så långt att det blev löjligt och därför ägnar jag det ett eget inlägg.

Det jag tycker Fredrik Strage gör så bra i sin krönika är att han förlöjligar hela nedladdningsdebatten. Vare sig ”piraterna” (som är ett makabert ord att använda, särskilt i dagarna) eller beskyddarna av upphovsrättslagen har en vettig lösning. Ena sidan säger ”Allt ska vara gratis” och den andra sida säger ”Vi ska jaga er som hundar och ruinera er”. Så när han skriver om att ladda ned samma skiva om och om blir det ett bra exempel på en debatt in absurdum. Ett mellanläge borde hittats redan i början av debatten, inte nu när parterna är oceaner från varandra.

För ett tiotal år sedan sa folket: ”Vi vill inte betala 150: för en skiva. Vad gjorde skivbolagen? De höjde sakta men säkert priset till strax under 200:-. Upplevd girighet skapar en vi mot dem-känsla som är svår att glömma och ger redan irriterade vatten på sin kvarn. Reaktionen som kom var givetvis av den extrema arten, men vad trodde de som vägrade backa? Det blir ett jäkla liv när en VD har en månadslön på ett par miljoner, men att Bono, Jagger och Springsteen kan göra ett bokslut på närmare en halv miljard ses enbart som lyxligt och skönt extravagant, men inte felaktigt. De är ju artister!

Till syvende och sist är fakta: Artister, författare och filmmakare kommer aldrig att tjäna samma summor som tidigare. Visst, det är aldrig rätt att stjäla, men samtidigt kan jag inte undgå att tänka om det inte borde räknas som ett rån att ge ut en fullständigt värdelös produkt till överpris. Tyvärr kan man inte anmäla en låtskrivare till Konsumentverket för en undermålig produkt. Och det är väl där som Strage har sin (om än humoristiska) poäng. Kan inte Pirate Bay-rättegången ses som ett ”folkets protest” mot musikaliska besvikelser? Det finns otaliga bevis för att det görs precis lika bra, och i flera fall bättre, musik i en hemmastudio som Depeche Mode fått ihop de senaste femton åren. Så varför ska den sämre produkten kosta dubbelt så mycket?

Självklart ska personer med upphovsrätt tjäna pengar. Ingen vill jobba gratis, så enkelt är det. Men i slutändan är priset inte längre skäligt för produkten. Jag har tidigare skrivit om hur Spotify-liknande tjänster är framtiden, där en fast summa fördelas över de artister man lyssnar på. Lägg därtill reklam och jag tror vi har en bra lösning.

Som avslutning på det här helt sanslöst flummiga inlägget vill jag passa på att rekommendera ett lagligt alternativ: http://beta.legaltorrents.com/ Där finns lagliga torrentfiler för den intresserade och det finns en del godbitar där.

Jag kommer inte våga läsa det här imorgon då jag inte har tillräcklig närvaro att förstå vad jag skrivit, men jag hoppas att jag, mitt i allt gäspande, förtydligat varför jag tycker Strage har en hel del poänger i sin text.

P.S. Klicka er in på Åkes blogg och titta. Fick mig en hel del skratt under en i övrigt väldigt rörig kväll.D.S.

Men nu är det godnatt!

3 svar

  1. Bono, Jagger och Springsteen är inte direkt regeln, de är extremt sällsynta undantag. Den stora majoriteten av musikartister som spelar in en skiva och släpper den blir mer eller mindre ruinerade på kuppen om de inte säljer väldigt mycket, detta beroende på hur kontrakten ser ut.

    Musikindustrin är intresserad av att tjäna pengar, inte på att sprida och göra ny musik tillgänglig i världen (bara namnet, ”musikindustrin”!). Se vad som hänt med EMI…

    27 april, 2009 kl. 0:28

    • Det är lite grann det jag vill åt. Behöver de (och Madonna, MacCartney, Mariah Carey(!) och ett tjog Hip Hop/RnB-artister) verkligen sälja sin produkt så dyrt. Om priset på musik sänktes skulle fler köpa, det är jag övertygad om, och de mindre banden/artisterna skulle få större chans att leva på musiken. Dock inte lika stor chans att bli rika, men just leva på det. Och precis som du säger, EMI och de andra elefanterna måste förstå sin roll i det hela, men då var och varannan artist startar eget bolag tror jag deras närvaro kommer försvinna (eller radikalt förändras) allt eftersom tiden går.

      Musik behöver inte vara en källa till osannolik rikedom, men helt klart ska det ge en skälig ersättning.

      Sen handlar det givetvis om att släppa bra musik i slutändan.

      27 april, 2009 kl. 7:31

  2. Mycket av problemen som uppstått har sin orsak i skivindustrins oförmåga att se möjligheter i teknikutvecklingen. Man har lite lamt försökt upprätta kopieringsskydd men det är en ganska hopplös tävlan mot världens alla programmerare. Man behöver både piska och morot.

    Fördelen med internet är att mycket små artister inte behöver spela in en skiva i 500 ex varav 450 kommer att stå på vinden sedan utan man kan utan kostnad lägga upp den på internet och kanske få ett par tusen lyssnare.

    Men jag betraktar TPB som lika dödsdömt som skivindustrins kopieringsskydd..

    27 april, 2009 kl. 12:06

Kommentera

