Kulturkonsument goes Indie!

Okej, nu får det bli någon ordning och reda på det här med musiken.

Under en tid framöver kommer jag uteslutande att tipsa om Indie-musik. De senaste dagarna har jag lyssnat till den bästa musiken på år och dar, men när jag kollar upp banden närmare visar det sig att det antingen är ”Unsigned” eller ”Minor/Eget bolag” som gäller och att distributionen sker via bandets MySpace eller liknande. Missförstå mig rätt, jag tycker inte synd om de här banden. Tvärtom, de är ju faktiskt bättre än de flesta andra där ute. Däremot vet knappt någon om att de existerar, vilket jag ämnar göra något åt i den mån jag kan.

Jag har redan ett dussintal artister som jag under morgondagen kommer kontakta för intervjuer (bara att de har adresser som slutar på @hotmail.com på viss självpromotion). Vill inte någon av de uppdragsgivare jag redan har publicera det så kommer jag publicera allt här på bloggen. Det börjar nämligen bli en hel del besökare här dagligen vilket känns riktigt kul.Därför kommer jag dagligen att tipsa om ett band som jag tycker förtjänar lite extra promotion (Sorry Bob, du är inte tillräckligt Indie).

Dagens tips är Göteborgsbandet Bonne Idée (Franska för Bra Idé). Deras ”Glassbåten” var faktiskt vad som fick mig att dra igång den här indie-kampanjen (att dra igång en indie-kampanj är förresten jäkligt indie!). Låten är så oerhört finstämd och fantastisk att jag hoppas ni alla sprider detta meddelande vidare till er omvärld. PSL (Per Sinding Larsens bloggprojekt på SVT) verkar ha fattat grejen och spelade in en spartansk musikvideo till just denna låt tidigare i våras. Min musikaliska beundran till herr Sinding Larsen bör är stor, och jag hoppas fortfarande på en Pocirkus part deux samt en Studio Pop-revival.

Men åter till ämnet, Bonne Idée. Klicka här för att höra ovan nämnda PSL-special-version av Glassbåten.

Och är det någon av er som är inne på den här sidan som känner att ert band (eller just du) förtjänar lite extra uppmärksamhet, kontakta mig på kulturkonsument@gmail.com så lovar jag att recensera den. Jag har recenserat demos för Musiklandet förr och det var bland det roligaste jag gjort hittills. Så send away! Jag recenserar inte Demoband jag inte tycker är bra eller inte känns färdiga, så en sågning av ett demoband (eller demoartist) kommer inte på fråga. Bara ett erbjudande liksom. Take it or leave it.

Kommentera

