En regelrätt sågning

Sunday was what you could call a “win-win” night for music in New York City. At Madison Square Garden, arena-sized stars like Bruce Springsteen and Dave Matthews rang in folk legend Pete Seeger’s 90th birthday with a massive benefit concert for Clearwater, a non-profit environmental organization.

– RollingStone.com

Vad är fel med ovanstående text? Stavfel, faktafel eller något annat?

Felet, subjektivt sett, ligger i att Dave Matthews Band över huvud taget nämns, i något sammanhang. De är, i mitt tycke, världens genom tiderna mest överskattade band. De är, tillika vad jag anser vara kärnan i amerikansk post-Springsteen-rock, ett stort ingenting. Ett försök att vara kommersiella, politiska, ”rätt”, svåra, djupsinniga, trevliga och allt däremellan. Resultatet? En raspig Eddie Vedder-osande röst, sötsliskig balladrock och ett yttre som tydligt avspelglar bandets intentioner; att tråka ut sin omgivning med muzak. En muzak som 31 miljoner amerikaner tydligen spenderat sina slantar på.

Det går en ilning genom kroppen varje gång jag hör eller läser om DMB, en påminnelse om att de existerar och att det kan komma en dag då Sverige invaderas av en främmande statsmakt och där jag och övriga fegisar torteras för nöjes skull i form av att låsas in i ett mörkt rum med Dave fucking Matthews Band på högsta volym. Då är det bara bita av sig ena armen för att förkjuta smärtan från en psykisk till fysisk art. Jag skulle avslöja allt, sälja ut mina vänner, familj, eventuella statshemligheter, ja ta mig fan ge dem avfyrningskoderna till Nordkoreas kärnvapenarsenal (om jag hade dem såklart).

Glömde jag säga att jag tycker Dave Matthews Band är överskattade?

Kommentera

