Topplista v.21 – ”Nittiotalet”

Under gårdagkvällen tittade jag och Sambo-Hanna på Henrik Schyfferts föreställning The 90’s – ett försvarstal” på SVT. Att endast kalla det bra vore ett understatement, för om sanningen ska fram så var det nog bland det bästa som dykt upp i rutan på väldigt väldigt länge. Det var ärligt, svart och med precis rätt dos humor.

För jag, med mina 29 år på nacken, befinner mig på andra sidan Shyfferts nittiotal. När han pratade om hur han satte igång projekt med Killinggänget, startade Whale och var chef för ZTV så kände jag igen allt det där, fast från konsumtionssidan istället för producentsidan. Under nittiotalet tittade jag dagligen på ZTV, följde Knesset och Tryck till med en dåres facination. Needless to say innebar min högstadie- och gymnasietid en hel del NileCity, I manegen med Glenn Killing och diverse Percy-referenser.

Med bakgrund i denna tillbakablick åt det musikaliskt sett ”svarta” nittiotalet försöker jag i skrivande stund samla ihop guldkornen till en Spotify-lista över de fem bästa låtarna från detta årtionde. Givetvis finns det en hel del att välja på, men jag är ingen större fantast av vare sig euro-dance-scenen eller de svenska ”sensationerna” Ace of Base, Roxette etc. Jag förstod och uppskattade Nirvana men inte den övriga Grunge-scenen. Nu-metal är jag fortfarande helt oförstående till.

Så kvar blir ett axplock av…det som finns kvar helt enkelt. Med tanke på att Schyffert avslutade sin föreställning med nostalgi-bilder ackompanjerad av Popsicles Hey Princess, tillika en av de bästa låtarna någonsin, är startspåret givet. Bättre än så blev (tyvärr) aldrig nittiotalet.

  • Popsicle – Hey Princess
  • Nirvana – Where did you sleep last night (Leadbelly cover)
  • Bob Dylan – Not dark yet
  • Broder Daniel – Steel
  • The Wannadies – My home town

Klicka här för att komma åt listan. Vad gäller de där Spotify-invites som jag rekommenderar till höger och vänster vet jag inte längre hur de uppdateras. Nyligen såg det ganska mörkt ut, men testa klicka här för att undersöka saken närmare.

Avslutningsvis bjuder jag på ett YouTube-klipp från ZTV’s Tryck till där det diskuteras om huruvida Broder Daniels I’ll be gone skulle bli en hit eller inte. Vad gäller Kristian Luuks svar…ajajaj!

Kommentera

