Skatteverket, Deportees och Folke

Ägnat dagen åt Skatteverket och lite tennis.

*****

Av någon outgrundlig anledning har Skatteverket under en tid ifrågasatt min preliminära skattedeklaration. Och detta har ständigt uttalats med tonen ”Skärp dig din dumma jävel!”. Efter otaliga telefonsamtal med livströtta tomtar vars enda mål i livet är att uttrycka sig så vagt som möjligt, samt en makabert tråkig företagsträff, valde jag att åka ner till deras kontor i Piteå idag. Eftersom Umeå-kontoret inte verkar veta vad de pratar om tänkte jag att det åtminstone inte kan bli värre.

Och visst blir det bättre när man släpper prestigen istället för att låtsas förstå vad de pratar om. I raka ordalag bad jag kvinnan på Skatteverket förklara var problemet låg, men som om jag vore tio år, utan en aning vad någonting innebär.

En och en halv timme senare lämnade jag lokalerna med ett nöjt leende. Skatteverket hade faktiskt missat en liten detalj och allt var i sin ordning. Det känns så skönt när det händer. När ens trevande stammande stämma lyckas få fram ”m-m-m-men, det där kan ju inte stämma” när man talar med dem per telefon och det faktiskt visar sig att det inte stämmer. Då är jag David som just slungade en stor sten rakt i Goliats panna. Ett stort tack skickas härmed ut till damerna som redde ut ärendet på ett föredömligt sätt.

Nu ska jag inte tråka ut er, men problemet var att den preliminära skatten (enligt Skatteverket) den senaste tiden varit fyra gånger så hög som jag angivit. Därför har de senaste dagarna varit något nervösa och därav det måttligt inspirerade bloggandet. Så nu vet ni det. It’s good to be me…again.

*****

Robin Söderling tog sig till final i Franska öppna. Kul med en svensk som lyckas i de stora sammanhangen. Det är näst intill att sådana svenskar borde fridlysas enligt naturskyddslagen. Bäst när det gäller, istället för lagom-bra-men-inte-riktigt-ända-fram när det gäller. Däremot vet jag inte riktigt vart mina sympatier ligger inför söndagens final. När Tomas Johansson vann Australian Open blev jag så där hybris-glad som bara en svensk framgång kan frambringa. Men…har han vunnit en enda match efter den finalsegern? Nä, jag tror det faktum att Roger Federer är en seger ifrån såväl en fejk-Grand Slam som en tangering av antalet vunna Grand Slam-titlar smäller högre än en skrällseger från Tibro-sonen Söderling. Det känns dock underligt att lägga sina sympatier på en Schweizare istället för en Svensk…men i dessa EU-tider är det väl same shit, different name.

*****

Har under dagen recenserat Phoenix senaste skiva, samt börjat strukturera upp Peder Stenberg-intervjun. Efter att ha lyssnat igenom hela intervjun blir det tydligt att själva intervjun tar slut efter en timme och den sista halvtimmen ägnas åt småprat i stil med ”Har du hört den där skivan?”, ”Nej, men har du sett den här live-DVD’n?”. Jag kan bara utse herr Stenberg till en musik-maestro utöver det vanliga då tamejfan varenda skiva han nämnde visade sig vara fullständigt bländande. Vilka skivor han tipsade om återkommer jag med efter intervjun är publicerad.

*****

Varför i h-vete kollar jag inte mejlen oftare? Playground (distributör av recensionsskivor) har bombat mig det senaste dygnet till den grad att jag har för många skivor för att ens veta vart jag ska börja. Folke (vilket underbart artistnamn!) har dock släppt en singel, Wet Soap, som jag redan nu håller väldigt högt.

*****

Under de kommande veckorna ska jag ordna den här bloggen, utseendemässigt. Jag har inte klippt mig på sex månader så ett foto vore i dagsläget lika med socialt självmord. Men det kommer, liksom lite uppdateringar på textfronten. Om nu någon skulle sligga sömnlös på grund av det faktum att ni inte vet hur Kulturkonsumenten ser ut…

Kommentera

