Bruce Springsteens setlista, i mina drömmar

Det är väl ingen som missat att Bruce Springsteen är i Sverige för att genomföra, inte mindre än, tre konserter. En av de mörkaste stunderna i mitt liv var när en bekant kontaktade mig 2003 för att säga att hon minsann inte tänkte åka på Ullevi-konserten (andra kvällen) och att biljetten var min till kraftigt reducerat pris. So far so good, men verkligheten var desto grymmare. Denna förfrågan kom nämligen samma dag som konserten gick av stapeln och det fanns helt enkelt ingen möjlighet att ta sig från Piteå (där jag befann mig) till Göteborg på så få timmar. Det där har grämt mig ända sedan dess.

Men vad denna beklagan ska leda fram till är inget annat än en orgie i nördighet. Här följer den setlista som i min mening skulle vara den ultimata Springsteen-konserten:

1. Born in the USA (Och ingen omfrasering á la 2000-tal. Vi snackar lika ogenerat och über-svulstigt som 1984-85)

2. American Land (Den bör inte vara ett extranummer utan en del i en inledande trestegsraket)

3. Held up without a gun (Som sagt, en trestegsraket!)

4. Tenth anevue freeze out

5. Livin’ in the future (i princip samma låt som ovanstående, men med en snygg övergång borde det gå fixa nåt fint)

6. Used Cars (…och så lite lugnare)

7. Racing in the streets

8. Tougher than the rest (Gärna i en akustisk version)

9. Badlands (Ska bara finnas med)

10. Because the night

11. Darkness on the edge of town

12. My hometown

13. No surrender

14. Waitin’ on a sunny day

15. Streets of Philadelphia

16. Youngstown

17. I wish I were blind (Ja, ni läste rätt)

18. Drive all night

19. Backstreets

20. Spirit of the night

21. Incident on 57th street (Bruce på piano)

– Extranummer –

22. Quarter to three

23. Jungleland

24. Bobby Jean

25. Born to Run

26. Detroit Medley

– Och så sista låten –

27. Thunder Road (”It’s a town full of losers and i’m pulling out of here to win”. Kan en konsert avslutas bättre?)

För er som har Spotify lägger jag upp ovanstående spellista HÄR.

*****

Varför provoceras jag så innerligt av Spotify-reklamen med Caroline af Ugglas? Är det därför att hon byggt en karriär på att efterlikna en av tidernas största kvinnliga rebeller och därefter ställer upp i melodifestivalen? Eller är det helt enkelt så att hon är sämre än de flesta?

5 svar

  1. isa

    + alla låtar från asbury park, fattar inte varför folk inte klassar det som hans bästa

    6 juni, 2009 kl. 11:06

    • Alla låtar kanske vore att ta i 🙂 For you är dock riktigt, riktigt bra.

      Bästa skivan kommer i min mening alltid vara Darkness on the edge of town.

      6 juni, 2009 kl. 13:52

    • Alma

      Håller med dig – den skivan är grym…

      7 juni, 2009 kl. 13:17

  2. Björn

    Jag saknar Downbound Train och Trapped på listan. En live-raritet (p.g.a. Springsteens privatliv) är Tougher Than The Rest – hade varit mäktig.
    Jag hade gärna sett honom spela Thunder Road följd av The Promise. Dystert och mycket vackert. Och kanske Reason to Believe i duett.
    Och sist men inte minst: alla rariteters raritet: The Price You Pay.
    Annars, bra lista!

    6 juni, 2009 kl. 14:16

  3. Alma

    Du har missat Rosalita… Höjden av lycka när den äntligen kom på Ullevi förra året!

    7 juni, 2009 kl. 13:16

Kommentera

