Retorik rörande Folkpartiet

Min gamla historielärare, Nisse, stoppade mig på stan igår. Med sin mest allvarsamma röst utbrast han:

– Rösta INTE på Piratpartiet…

Sedan byttes såväl tonläge som ansiktsuttryck till en mer klämkäck och värmande variant:

– …rösta på Marit istället. Ha en fortsatt trevlig dag.

Det han gjorde var retoriskt helt lysande. På två meningar lyckades han förmedla Piratpartiets onda uppsåt och direkt därefter upplysa om Folkpartiets snälla och omtänksamma politik med Marit Paulsen i spetsen.

Jag blir imponerad av sådana här saker. Tyvärr talade han för döva öron då jag inte kommer rösta i valet till EU-parlamentet. Jag hade dock inte lagt min röst på Folkpartiet för allt smör i Småland.

Kommentera

