Droger och Lykke Li blev tydligen för mycket för SVT

PSL meddelar idag att första avsnittet av Sommaren med Lykke har dragits tillbaka. Anledningen?

I dagens avsnitt av “Sommaren med Lykke” diskuteras droger på ett något oproblematiserat sätt, därför har vi valt att lyfta avsnittet.

Herregud vilken moralpanik. Tydligen innefattar inte yttrandefriheten på SVT drogrelaterade uttalanden. På trailern till programmet hävdade Lykke Li att hon var lycklig när hon tog Extacy, men att man också blir jävligt olycklig av detsamma.

I den här artikeln, tagen från Aftonbladet, står följande att läsa:

– Att kunna ta droger är det underbaraste med att spela i ett rockband, säger han till den italienska tidningen Corriere della Sera.

Noel Gallagher ångrar inte att han la över tolv miljoner på droger. Tvärtom. Han är glad över att han gjorde det.

– Fram till 1998 måste jag ha spenderat en miljon pund på droger. Sedan slutade jag eftersom det är dåligt för hälsan, hjärnan, livet och människorna omkring en […]

Jag antar att de svenska artisterna fortfarande ska framställas som hela och rena i jämförelse med…tja, resten av världen antar jag. I alla fall om SVT får bestämma.

Jag är inte dummare än att jag förstår att SVT är skattebetalarnas kanal och att det innebär ett visst ansvar jämte mot gnällspi…förlåt Svenska folket, men kom igen!

Kommentera

