Deportees – Årets hittills bästa album

Klicka HÄR, scrolla ned en bit och lyssna på Deportees akustiska version av I wanna be in your gang. Det känns inte helt osannolikt att bandet lyssnade en del på Cat Stevens när de knåpade ihop just detta spår. Det finns både en och två likheter med Oh very young från Stevens album Buddha and the chocolate box (1974). Enda skillnaden är att I wanna be in your gang är klasser bättre.

Det har skrivits en hel del om Deportees i den här bloggen. Anledningen är inte någon reformerad lokalpatriotism då Piteå fortfarande är, och förblir, min hemstad. Vore jag lokalpatriotiskt lagt skulle jag ägna varje pixel på denna skärm till att hylla Andreas Mattson, såväl i solo– som i Popsicleform. Lyssna bara på Andreas version av Olle Ljungströms Du och jag. Ja ni fattar…

Men åter till denna Deportees-fetisch som råder här. Kortfattat kan man säga att bandets första skiva var bra, den andra inte fullt lika bra, den senaste är årets album. Alla kategorier. 67 gånger har jag lyssnat på Under the pavement – the beach i sin helhet. Sextiosju jävla gånger. Och varje gång slås jag av dess fullkomlighet, låtarnas individuella briljans.

Jag gav den lyckligtvis fem G av fem möjliga i Groove, ett betyg jag inte behövt ångra. Vad jag tycker är olyckligt i detta sammanhang är att skivan verkar ha fallit mellan stolarna. Hyllad till en början men därefter så sakteliga falnat i allmänhetens intresse. Till stor del kan det olyckliga releasedatumet vara orsaken. Visserligen har de spela på diverse festivaler under sommaren, men ack så många fler (och större) scener de borde beträtt.

Förhoppningsvis följs den halvt om halvt uteblivna succésommaren upp med en höst- och vinterturné som leder strålkastarljuset dit det hör hemma.

Kommentera

