Nikki Sixx och Nina Simone – Biografierna

Snart är The Heroin Diaries utläst. Jag antar att det bara är Nikki Sixx’ dödliga överdos, uppvaknande från de döda och den efterföljande silen som är kvar. Hittills är det med skräckblandad förtjusning jag tar del av en trasig rockstjärna som förgäves försöker kväva sina demoner.

Det enda negativa med bokens läsvänlighet är dess enformighet. Sidornas innehåll skiljer egentligen inte så mycket åt. I vanliga fall hade detta inneburit att jag aldrig övervägt att läsa klart boken. Men då och då måste jag påminna mig om att det rör sig om en heroinmissbrukares dagbok, och att beklaga sig över slentrianmässigt knarkande, strulet och självömkan är som att beklaga sig över att det sjungs för många psalmer i kyrkan.

Jag hoppas att ni läser den. Man behöver inte vara något Mötley-fan, hårdrockare eller liknande för att uppskatta den. Att det dessutom är världens, grafiskt sett, snyggaste bok gör inte heller det saken sämre.

*****

Tjuvstartade lite med en ny bok tidigare idag. Soulens översteprästinna Nina Simones självbiografi I put a spell on you.

Nina Simone

När en bok inleds med följande tre rader, då vet man att det kommer bli bra:

When I used to get blues years ago James Baldwin would say the same thing to me each time, ”This is the world you have made for yourself Nina, now you have to live in it.”

Visare ord har sällan yttrats.

Lyssna på Nina Simones tolkningar av 60-talshits HÄR. Om ni av någon anledning inte stiftat bekantskap med hennes röst tidigare föreslår jag att ni sätter er ner. Den slår hårt, och risken är att ni knockas medvetslösa om ni inte vidtar försiktighetsåtgärder.

Nina Simone - Just like a woman

Kommentera

