Spotify gör (beräknad?) förlust

Spotify går alltså med förlust. Rejäl förlust.

Spotify-logo

Viktigt att detta kommer fram, nämligen att ett bolags uppskattade värde är en sak och den faktiska vinsten en helt annan. Det kanske helt enkelt inte är möjligt att betala ut mer än nollkommanollnollnoll-ett öre per spelad låt.Och då är det väl upp till respektive skivbolag att bestämma sig för huruvida de vill ha kvar sina artister på tjänsten eller om de ska plockas bort. Ett enkelt val, om det inte vore för att skivbolagen själva är aktieägare. Aktier vars värde bör tas med en nypa salt.

Sony Musics andel i Spotify värderas i dag till 116 miljoner kronor.

– Det hade väl varit sant om vi kunde sälja aktierna, men jag vet ingen som skulle köpa Spotify för två miljarder kronor, säger han.

Jag tror vi får vänta ett par år innan vi ser vart Spotify, med alla dess dess avtal, landar. Fågel, fisk eller mittemellan?

Annonser

Ett svar

  1. Problemet för Spotify är att man konkurrerar med gratis nerladdning. Skulle man konkurrera med bolagens betaltjänster allena skulle det varit en mördande succé.

    Det är ju trots allt så här att vi är beredda att betala hundratals kronor i månaden för att använda mobiltelefon, vi är beredda att betala hundratals kronor i månaden för internetuppkoppling. Men för musik som vi har runt omkring oss hela tiden är vi inte beredda att betala någonting.

    På papperet så låter Spotify som en god idé men för att det ska fungera så måste den illegala nedladdningen bli rejält obekväm för användarna.

    18 augusti, 2009 kl. 10:54

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s