Musik till läsningen

Fyra av fem seminarium avklarade och ljuset i tunneln kan därmed skönjas. Imorgon ska jag försöka motivera hur Hunter S Thompsons Fear and loathing in Las Vegas kan räknas som en reportagebok. Wish me luck!

Fick blodad tand av att läsa Fear and loathing… och har Paul Perrys o-auktoriserade biografi om Dr. Gonzo himself liggande på sängbordet. Bra första tredjedel. Galenskap i kubik.

Tyvärr har jag en tvångstanke som går ut på att musiken i rummet/lurarna måste passa i sammanhanget. Exempelvis när man läser kurslitteratur, ja då är det bara plocka fram de melodiösa rytmerna för att liva upp en tämligen tråkig tillställning. Omgivningen ska ljuda av exempelvis Stevie Wonders At the close of a century, Jaqees Kokoo girl eller varför inte Jenny Wilsons Hardships.

Igår testade jag med allt från Mötley Crüe till Melody Gardot för att få musiken och läsningen att smälta samman, men utan större resultat. Har laddat iPod:en med några Rolling Stones-bootlegs som förhoppningsvis ska ge resultat senare ikväll. Ni som sett filmatiseringen av Fear and loathing in Las Vegas kanske kommer ihåg hur perfekt Sympathy for the devil passade in.

Hoppet lever.

3 svar

  1. maria

    Alltid imponerande med människor som kan plugga eller läsa till musik. Två stora intressen, men jag kan omöjligt förrena dem för musiken tar över och jag minns inte vad jag läst.

    14 januari, 2010 kl. 21:34

    • Det blir mindre imponerande när det krävs ”rätt” musik vilket tar en massa tid att hitta. Så i de flesta fall kan inte heller jag förena dem 🙂

      15 januari, 2010 kl. 15:09

  2. Ping: Sambassadeur ljöd till Dr. Gonzo « Kulturkonsument

Kommentera

