Vilken filmscen berör er mest?

Det finns ett avsnitt av 2½ men där Alan får en panikattack över att det inte finns tid att läsa de klassiker som finns i bokhandeln (om jag minns rätt ät det Dostojevskij som får exemplifiera den klassiska litteraturen).

Jag kan ibland känna samma sak om popmusiken. Det finns inte en chans att hinna lyssna på all fantastisk musik som finns, och som kommer varje dag. Kanske är det därför jag anser att Philip Seymour Hoffmans brandtal i slutet av The boat that rocked slår allt. Se filmen, då jag inte hittar den på YouTube. Om inte, lyssna på soundtracket! Ett måste för varje levande och livsbejakande människa som vill veta vad känslor är och vad musik kan göra med en människa.

I väntan på detta kan ni nedan se den finaste scen som spelats in på länge. Ja, kanske den mest rörande sedan…ja sedan urminnes tider. Det är en scen från Almost Famous, Cameron Crowes mästerverk. Jag vet inte vad ni anser vara den mest rörande scenen i filmhistorien men det här är nog min favorit. Kanske att Johnny Depps replik ”She’s in Neverland now” i Finding Neverland eller Tom Hanks hulkande ”He’s so smart Jenny” i Forrest Gump var snäppet värre. Men bara kanske.

Kommentera

