Magnus Uggla lämnar Spotify

I kölvattnet av Magnus Ugglas frånfälle från Spotify-katalogen är det nu stor risk att fler följer efter. Om ersättningen är så låg som Uggla hävdar att den är kommer med all sannolikhet fler artister, inom de närmsta dagarna, att plocka bort sin musik. Jag trodde att den lavinartade ökningen av reklamavbrott gav tillräckligt med pengar för att ge artisterna lite bättre villkor. Men vad Uggla är mest förbannad över är inte Spotify som tjänst, utan de avtal som slutits med artisterna. Hur dessa ser ut kommer vi kanske aldrig att få veta, men varför är inte fler artister lika missnöjda? Eller är det bara Uggla som vågar sticka ut hakan?

Nu finns det dock en aspekt som bör betonas. Tänk om den låga ersättningen beror på att herr Ugglas musik inte hör till de populära artisterna på Spotify? För enligt den HÄR artikeln är Stims medlemmar mer än nöjda över ersättningen.

Tonsättarorganisationen Stims 50 000 medlemmar är mycket nöjda med sitt avtal med den delvis annonsfinansierade musiktjänsten Spotify.

Utan att överdriva kan man säga att Ugglas musik inte direkt rosat marknaden de senaste åren. Elaka tungor skulle nog säga årtionden, men riktigt så illa är det kanske ändå inte. Det är fest-musik, kort och gott. Och det finns en viss begränsning vad gäller efterfrågan på den sortens musik.

Om detta nu leder till en snöbollseffekt, där artist efter artist plockar bort sina låtar, kommer Magnus Uggla vara den som symboliserar detta ekonomiska ställningstagande. Han kommer få ris och ros för att vara snål och/eller klok. Men  om det visar sig att ersättningen inte alls är så dålig som Uggla hävdar har vi fått vår egen Lars Ulrich.

Jag har tyvärr ingen aning om vad en halvtaskig gatumusiker tjänar, men om det motsvarar Magnus Ugglas halvårsersättning kanske tv-serien ”Var fan är mina gatumusiker” kommer i en kanal nära dig i höst.

Vad gäller Bob Dylans musik är detta något som ligger mig betydligt närmare om hjärtat. Att världen berövas Dylans musik är inget annat än en kulturell katastrof. Men, det finns hopp! Följande meddelande kommer upp när man klickat sig vidare till Dylans Spotify-sida.

”This is a Spotify Premium exclusive. It will later be made avaliable in Sporify Free.”

Om det här gäller samtliga låtar, eller bara senaste släppet Together through life, är lite svårt att tyda, men förhoppningsvis gäller det hela katalogen. Annars försvann där en stor del av mitt musiklyssnande.

Förhoppningsvis leder den här debatten till att fler artister och skivbolag vågar uttala sig om vilka siffror det rör sig om. Först då då kan vi bedöma om Ugglas ställningstagande känns rätt eller fel.

Vill ni lyssna på Magnus Uggla via Spotify, klicka HÄR. Än finns de kvar.

15 svar

  1. Jonas

    Avtalen mellan Spotify och bolagen är hemliga, men jag har fått ett hum av vad det rör sig om efter att ha konsulterat mina kollegor.

    LastFM betalar cirka 0.0000007kr per minut spelad musik. Enligt en norsk tidning ger en spelad låt (säg 4 minuter) 0.00034nkr på Spotify. Ungefär 0.0001kr per minut.

    Detta kan jämföras med tariffen från en reklamfinansierad radiokanal (RixFM), som betalar 0.7/minut, eller en public service-kanal (SR P3) som betalar 70kr minut. (Tariffer i radio varierar beroende på om det är livesändning, inlagemusik etcetera, så ta det med en nypa salt eller sök på STIM’s hemsida)

    Att artisten nu får 100kr för att ha spelats 250000 gånger samtidigt som Spotify tar 99kr för premiumtjänsten och säljer annonser kan kanske diskuteras.

    Men nej, man får inte knysta något om detta. Då är man en snål och girig artist som bör bojkottas och förnedras i bloggosfären.

    13 augusti, 2009 kl. 16:04

  2. Pingback: Magnus Uggla verkar ha rätt « Kulturkonsument

  3. Pingback: subjektiv 2009 » Stackars Uggla…

  4. Men Jonas, du kan ju inte på fullt allvar jämföra Spotify med RixFM. Spotify streamar miljoner låtar varje dag, medan RixFM begränsas av tiden. Om man tillämpade samma ersättningsregler för Spotify som för RixFM skulle pengarna i Spotify ta slut på några dagar.

    Se även mitt svar på det nyare inlägget.

    13 augusti, 2009 kl. 17:45

  5. Jag tror vi alla inser att man inte kan ha samma ersättningsnivå som reklamradion, men den måste bli högre än den är i dagsläget.

    Och vart går reklamintäkterna? Och om det här är ett inledningsskede av Spotify, när kommer förändringarna?

    13 augusti, 2009 kl. 18:54

  6. Någon särskild anledning till att Aftonbladets artikel länkas istället för Ugglas egna ord?

    http://ugglanyheter.blogspot.com/2009/08/den-nya-piraterna.html

    Rätt ska vara rätt!

    14 augusti, 2009 kl. 9:03

    • Jag var helt säker på att jag hade en länk till Ugglas blogg, vilket inte var fallet. Ett misstag helt enkelt.

      14 augusti, 2009 kl. 9:52

  7. danne

    Som vanligt så är det en hög som skriker efter högre avgifter utan att tänka till. Problemet är inte att avgiften per låt är för låg. Problemet är att fördelningen av pengarna är felaktig. Fel personer (bolag) får alldeles för stor del av den totala kakan.

    Sen är det också så att det är hög tid att vissa förstår att inspelad musik 2009 inte är värd mer helt enkelt. Är det inte någon som känner till konceptet ”marknadsekonomi”?

    Det är till och med så att den fortfarande är övervärderad. Musiken bör vara gratis helt och hållet. Pengarna skall dras in genom att framföra musiken. Är du en tillräckligt attraktiv artist så får du fullt tillräckligt betalt genom att turnera och spela live. Utöver det kommer ju förstås alla intäkter från mercandise.

    Musik är inget annat än en lockvara till tjänster och produkter som genererar pengar.

    14 augusti, 2009 kl. 9:56

    • Jonas

      Fördelningen av pengarna mellan artist – bolag kan man diskutera då man skriver på kontrakten. I just detta fallet är det dock försumbart om man får 30% eller 50% av den där 0.0001kr per minut… Ersättningen är för låg helt enkelt, och skivbolagen borde ha ansträngt sig mer för att få en bättre deal. Ser man på hur mycket Spotify är värderat till så finns det pengar att ta av och de kan fortsätta gå med vinst.

      Sedan är det en gammal debatt om att artister ska tjäna pengar på t–shirts med mera, och jag orkar inte dra den en gång till. Jag konstaterar bara att de som inte jobbar med musik själva har en idologisk övertro på att det fungerar på detta sätt, medan de som har det som huvudsaklig sysselsättning har en annan bild av verkligheten.

      Angående turnerandet så är det även så att alla som jobbar med musik inte turnerar. Det finns kompositörer också, exempelvis.

      Sedan att musik inte skulle vara värt något är ju strunt. Den skapar ett enormt mervärde. Utan musiken, ingen Spotify, ingen musikradio etcetera. Det går politik i det, men jag anser att om musiken skapar ett pengamässigt mervärde för ett företag eller tjänst så ska de som är upphovsmän till musiken få ta del av dom pengarna.

      14 augusti, 2009 kl. 11:17

      • Linus

        Jag brukar inte direkt engagera mig i o kommentera sådana här inlägg men i detta fallet förstår jag inte hur du tänkter.
        ”I just detta fallet är det dock försumbart om man får 30% eller 50% av den där 0.0001kr per minut…”
        Nu får du nog tänkta om, 20% är fortfarande 20%. Annars är de väll inget o gnälla om att skivbolagen tar 50%? Det är ju försummbart…
        Den dagen du spelas 2miljoner ggr om dagen och kommer fram till att de där 20% helt plötsligt blev 57.600 om året, är de då fortfarande försumbart? Lägger vi då till att dessa extra pengar (alltså bara de extra 20%) under en 5års period är placerade på ett sparkonto med 4% ränta summerar detta 324.460kr. De där 20% blev helt plötsligt en ny bil, ifall din ställning fortfarande är att detta är försumbart tjänar du helt enkelt för mycket pengar på annat håll.

        Många bäckar små min vän, spotify är säkerligen ingen artists enda inkomskälla. Håller man musiken tillräckligt nära hjärtat är man fullkomligt nöjd om man kan leva på musiken överhuvutaget. Och handen på hjärtat så spenderar jag mer än gärna min semester på turne, kan inte tänka mig något bättre sätt att spendera semester. Om du gillar o ligga på playan kanske du ska satsa på att bli reseledare istället för artist?

        14 september, 2009 kl. 12:02

  8. ”Musik är inget annat än en lockvara till tjänster och produkter som genererar pengar.”

    Musik är något man lyssnar på, som gör en lycklig och som jag och många andra ser som något ytterst värdefullt.

    Om vi enas om att musik är en konstform; ska en konstnär (med pensel och staffli) inte få några pengar för sin originalmålning? Inte heller kopiorna då dessa är lockvaran till andra tjänster. Jag menar, om ditt resonemang ska hålla så borde intäkterna enbart komma via inträdet på utställningar.

    Musik kan inte vara gratis. Ingen jobbar gratis, och ingen ska behöva göra det heller. Att skapa en skiva är en investering i en produkt som måste ge avkastning. Genererar inte skiv- och låtförsäljning samt Stim intäkter till en artist kommer denne aldrig att kunna turnera då ett ”vanligt” heltidsjobb kommer i vägen. Eller ska de turnera kvällar och helger, samt på semestern? Musiker är skivbolagens produktproducenter, likt industriarbetare är företagsledningens dito. Utan produkt, inget företag.

    Jag, och de flesta med mig, håller med om att fördelningen av pengarna är helt felaktig. Men vi ser redan resultatet av detta då fler och fler artister släpper skivor på eget bolag. T.ex. Robyn har en av de mest framgångsrika skivorna på länge, utan ”hjälp” från en skivbolagsjätte. Jag tror att den visionen kommer bli allt mer populär ju längre tiden går.

    14 augusti, 2009 kl. 11:36

  9. Pingback: MMN-o » Upphovsrätt, gratismusik och missförstånd

  10. Pingback: Musik, musik…på Spotify « Sam Zodiac’s Blog II

  11. Pingback: Upphovsrätt, gratismusik och missförstånd « MMN-o

  12. carro

    UBETOO!!! 4 LIFE! JAG är artister och har all min musik på ubetoo och tjänar hyffsat jämfört med spotify

    29 oktober, 2009 kl. 17:31

Lämna en kommentar